Mine tanker rundt fødselen !

Nå nærmer hele fødselen seg med stormskritt, å det føles så absurd siden det er under 1 år siden sist fødsel, all ære til kvinnekroppen som er så RÅ! Som kan bære frem et barn rett etter en fødsel. Dette blir jo min 3 fødsel på under 3 år, å en fødsel i seg selv synes jeg er de mest skremmende å voldsomste som finnes så er de og veldig spesielt, det at det kommer et helt nytt liv, fascinerer meg.
Jeg er jo humoristisk nok livredd for en fødsel, det er fødselsangst, det er stress å noe jeg ikke klarer helt så «frem til» da jeg med alle mine har kun fokusert på smerten og frykten for at noe skal gå galt, å ikke det at det faktisk kommer er lite menneske til verden, å ikke minst at det stakkars barnet har det nok værre enn meg, som må skvises ut av en trang gang.  Med alle mine har jeg gått overtid, med nummer 1 så gjekk jeg 10 dager over, da startet fødselen av seg selv på den dagen jeg skulle inn å settes igang. Samme med fødsel nummer 2, da gjekk jeg 9 dager over og kom inn klokken 08.00 når jeg hadde time for igangsetting klokken 09.00 med nummer 3, så gjekk jeg til dag 11, da var de ingen tegn til modning og måtte til på modningspiller og innleggelse, hun kom på dag 12. med siste fødselen som var fødsel nummer 4, vart jeg satt igang 8 dager på overtid, å den fødselen var den værste og beste fødselen av alle. Det som var så grusomt med hele den prosessen her var den sinnsyke fødselesangsten som slo seg i meg, å ikke ha kontroll over sine egne følelser og i tillegg skal ha fokus på en fødsel var grusomt. De tok vannet på meg klokken 17.00 og håpte ting skulle starte av seg selv, noe de ikke gjor. Så når klokken var 20.00 vart e satt på drypp. Det var utrolig lite som skjedde før klokken bikket 21.00 da gjekk jeg fra 4-10 cm på 10 minutt og ut kom Aurora før klokken var halv 10.
Alle fødslene mine har gått ganske kjapt i det fødselen starter, så er utrolig spent på hvordan denne gangen blir. Siden jeg fikk panikkanfall under forrige fødsel fikk jeg en samtale og en fødselsplan på sykehuset på hvordan vi skal best mulig gjøre det denne gangen, og en igangsettingstime som er 4 dager over termin. Jeg takler fødselssmertene utrolig dårlig og går rett i grus når fødselen starter, så de to siste fødslene har jeg fått lagt inn epidural før fødsel var startet og pudendal når pressriene startet. Så dette er lagt inn i fødebrevet og blitt lovd så lenge ikke minste finner ut at ho skal ut på første vanlige rie.
Dette svangerskapet har gått så utrolig fort syns jeg, det har ikke vært tid til å fokusere så mye på utviklingen hos meg selv, eller fokus på uketallene, siden jeg har jo en baby i hus, å 3 andre som krever sitt. Så det blir utrolig spennende hvordan overgangen vil bli med en nyfødt og ei lita snuppe som fyller 1 år neste mnd. Så kjenner jeg litt bekymring overfor Olivia som er 2, det gjekk veldig fint når Aurora kom til verden. Det var lite «sjalusi» selv om jeg føler ordet sjalusi er feil, men det vart veldig lite styr. Så jeg tror og håper det vil bli en smude overgang denne gangen og, nå har de jo så mange søsken, at de har og hverandre til å underholde å leke med, i tillegg så er jeg veldig bevist og opptatt av at alle skal sees, å bare det i seg selv gjør til at jeg føler det kommer til å gå fint, men tanken på å ikke strekke rundt vil jo alltid kverne i bakhodet.
I morgen må jeg få pakket min egen fødebag, noe jeg ikke har startet med. Eneste jeg har laget til der er juicen jeg skal ha med under fødsel, priceless.. så den baggen må gjøres klar i morgen siden jeg har en time inn på sykehuset mandag. Så må baggen til Aurora pakkes å gjøres klar siden ho skal få reise på overnatting til besta og besten. Så er det tusen ting i huset jeg skal få ferdig før uken, ( jeg er alltid forsinket med alt jeg skal gjøre) så i kveld skal jeg nyte sofaen, en lang varm dusj og tv tid. Så blir morgendagen brukt til å få ferdig siste gjøremål før lille trille kommer til verden. Olivia og Isak skal til besta på dagtid for å bake fastelavensboller, så da har jeg noen timer fri til å få gjort mest mulig. Håper alle har en super helg, !

 

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg