Hvordan overleve 5 med 3 under 3

Det var det første som slo meg i tankene når testen lyste positivt på denne tiden i fjor, med en baby på armene og en 1 åring springende rundt, hvordan i huleste skulle jeg få tid til Alt? Svaret er ganske sikkert, du får ikke tid til alt.
jeg har nå siden november 2019  nesten blitt en ”hjemmeværende” mamma, med hendene fulle av bleieskift og babykos, jeg var som regel alltid på farten å reiste rundt, hadde alltid en liten krabat på slep å det var aldri noe stress. Så kom lille Aurora til verden 19 mnd etter Olivia, å den overgangen gjekk over all forventning, kunne fortsatt suse rundt, huset på stell å hadde dagene kun til Aurora mens resten av gjengen var på skole og i barnehage, for ja Aurora var 4 babygullet i rekka.
jeg hadde stålkontroll, null stress! Mestret både barnehage sammenkomster, elevsamtaler, møter, det sosiale liv og hjemmet på egen hånd. Men så står jeg der 2 mnd etter fødsel,  en ferdig arrangert stor dåp og to grillavslutning unnagjort med en lysende positiv test. Herre min hatt hvordan skal dette her gå? Det blir jo 11 mnd mellom sistemann og Aurora.

Svangerskapet var beintøft, det er ikke til å legge skjul på, men likevel farta vi rundt, var med på sosiale ting, shina huset hver kveld og styrte på som vanlig til lille Sofia kom til verden på dagen 24.3.2023. Det er akkurat 11 mnd mellom Sofia og Aurora, så godt det lar seg gjøre. For Aurora kom 24.02.2022. Slå den du!
Overgangen var knall tøff, det har vært 3 mnd med sinnsykt dårlig samvitighet, du vet, den stemmen som alltid ligger i bakhodet ditt å forteller deg at det er du som burde lagt Aurora i kveld, lest den boka eller tatt hun med ut på trilletur. Eller den stemmen som sier at det var du som burde gitt Sofia den flasken før den gode luren på dagtid, eller busset henne i søvn når uroen kom. Den dumme samvittigheten som forteller deg at du strekker ikke rundt, er ikke god nok eller klarer ikke håndtere alt på egenhånd. Det har vært beintøft. Masse våkenetter, uro fra Aurora, Uro på Sofia som har så mange små rundt seg, men vi har endelig komt oss på en plass vi trives. Olivia stakkars, som skulle hatt egentid med mammaen sin, men må dele egentid ilag med alle andre.

Nå har jeg begge de minste hjemme, og skal ha de hjemme sammen til høsten 2024, å endelig nå er jeg begynt å glede meg. Sofia som har fått gode rutiner, sover natta gjennom fra 19.00 Aurora som er blitt vand med at Sofia er en del av flokken. Olivia elsker lille søstra si og er ofte borte å synger, koser med å gir leiker. Endelig har vi komt oss over 3 mnds kneika, å det føles magisk!
Mine beste tips for å overleve 3 under 3, ikke ha en eneste forventning.  Ta dagene som de kommer.
ikke lag avtaler eller planer, turen til helsestasjonen er nok for å lage kaos den dagen.
ha alltid klar en skål med frukt eller noe spennende Storesøsken kan leke med mens du må mate babyen.
når du er på ha handling, handl inn et lass så du slepper å reise spontant på butikken de første 2-3 mnd.

nyt hvert sekund du får med de små, for det går utrolig fort.
stålsett deg for dusk, et lass med klesvask og rot i huset. De neste 3 mnd dine vil hverdagen kun bestå av bleieskift, shuffling mellom 3 små som trenger deg på forskjellige måter. Heldigvis har jeg en magisk samboer som er så fantastisk flink med barna. Så overgangen kunne ikke gått bedre, selv om det har vært utrolig tøft, spesielt mentalt.

I tillegg har jentene verdens beste brødre, selv om Olivia elsker å terge på bror sin på 8 som fyrer tilbake så har ho største på 12 å gjemme seg i armene på når de braker løst. Hverdagen er kaos, lykke, masse kjærlighet å sinnsykt masse klesvask. Med det viktigeste du må huske på som mamma, er at du gjør en god nok jobb, du er bra nok å du er verdifull. Om jeg kunne valgt igjen, hadde jeg tatt samme valget? Ja ! Men det blir ikke noe baby nr 6 for å si det mildt, hehe

Nå skal jeg senke skuldrene etter en travel mai mnd med dåp og 17 mai, som er den mest travle dagen i hele året, og nyte siste ukene med de to minste hjemme alene før sommerferien starter å jeg har hele flokken hjemme, kanskje på tide å venne Sofia til å sove på rommet under lur siden hun sover utrolig dårlig i stua med resten av søskena springende rundt. 🌸

Følg meg gjerne på Instagram : mammatiil_5 🌸 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg